یکی از مهمترین قسمت‌های راه اندازی وب سایت، انتخاب میزبان مناسب برای ذخیره‌ی منابع سایت است. میزبان، فضایی را برای طراحان سایت فراهم می‌کند؛ که در آن می‌توانند کلیه کدهای سایت و تمام محتوای سایت را ذخیره و نگهداری نمایند. با توجه به زبان برنامه‌نویسی که در ساخت وب‌سایت شما استفاده شده است، دو نوع کنترل‌پنل برای میزبانی وب‌سایت شما وجود دارد که تحت عنوان میزبانی لینوکس و میزبانی ویندوز شناخته می‌شوند. میزبانی لینوکس، مکان مناسبی برای راه اندازی سایت‌هایی است که به زبان برنامه نویسی PHP، Perl، CGI و Python طراحی شده اند و میزبانی ویندوز، معمولاً برای سایت‌هایی طراحی شده اند که مبتنی بر asp.net می‌باشند.

اگر هنوز برای سایت خود هاست تهیه نکرده‌اید، می‌توانید به راحتی با ورود به صفحه «خرید هاست دایرکت ادمین» یک هاست دایرکت ادمین برای سایت خود تهیه کنید؛ اگر در مورد دایرکت‌ادمین اطلاعات کافی ندارید یا اینکه میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد این کنترل پنل محبوب بدست آورید، این مقاله برای شماست!

 

انواع کنترل پنل‌های لینوکس و ویندوز

هنگامی‌که سرویس میزبانی مورد نظر خود را خریداری کنید، فضایی برای ذخیره و مدیریت منابع سایت شما در دسترس شما خواهد بود. این فضا به عنوان کنترل پنل شناخته می‌شود. در ویندوز و لینوکس، انواع کنترل پنل‌ها در دسترس است.

در هاست لینوکس از پنل‌های کنترلی زیادی استفاده می‌شود؛ که معروف ترین‌ها عبارتند از:

  • کنترل پنل Cpanel
  • پنل مدیریت DirectAdmin
  • پنل kloxo
  • پنل Zpanel

و محبوب ترین پنل‌های کنترل ویندوز دو مورد زیر هستند:

  • کنترل پنل Plesk که می‌تواند در هاست لینوکس نیز استفاده شود، اما از آنجایی که بیشتر در بین سرویس های ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولاً به عنوان کنترل پنل ویندوز شناخته می‌شود.
  • پنل Website

هر یک از این کنترل پنل‌ها دارای مزایا و کاربردهای بسیاری هستند، که در این جا مجال شرح همه‌ی آن‌ها نیست. در این مقاله می‌خواهیم پنل کنترلی DirectAdmin را به صورت جامع معرفی کنیم.

 

پنل مدیریت DirectAdmin

پنل مدیریتی DirectAdmin، یکی از پرکاربردترین کنترل پنل‌ها برای سرورهای لینوکس است و بر خلاف کنترل پنل‌های دیگر، تحریم‌ها نمی‌تواند تاثیری بر روی عملکرد و دسترسی به آن بگذارد. این کنترل پنل، ویژگی های متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ که می‌تواند برای سایت شما مفید باشد. از آنجا که این پنل مدیریتی متعلق به کانادا است، خطر عدم دسترسی به آن به دلیل تحریم‌ها بسیار کم است و همچنان کاربران می‌توانند، لایسنس اصلی آن را به طور مستقیم و بدون نگرانی تهیه کنند؛ از این رو بسیاری از میزبان های داخل ایران از کنترل پنل DirectAdmin برای مشتریان خود استفاده می‌کنند.

 

نحوه دسترسی به کنترل پنل DirectAdmin

هنگامی‌که شما اطلاعات ورود یا همان مدیریتی را از میزبان وب وبسایت خود دریافت می‌کنید، می‌توانید با چند روش ساده وارد کنترل پنل شده و سایت خود را بعد از ثبت دامنه راه اندازی نمایید.

روش اول: با ورود به صفحه مشخصات سرویس خود در پنل جی‌سرور، می‌توانید به راحتی با کلیک بر روی گزینه «ورود» بدون نیاز به وارد کردن کلمه عبور، به هاست خود وارد شوید:

همچنین ما امکانات دیگری را همچون تهیه خودکار نسخه پشتیبان، انتقال خودکار و ... را برای راحتی شما در نظر گرفته‌ایم.

 

روش دوم استفاده مستقیم از IP سرور است. میزبان، اطلاعات ورود به پنل کنترلی را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ که از جمله آن‌ها IP سرور است. با استفاده از IP Server می‌توانید با وارد کردن آدرس‌های زیر در مرورگرتان، وارد پنل مدیریتی خود شوید.

 

http: //xx.xx.xx.xx: 2222
http: //xx.xx.xx.xx/config

که xx.xx.xx.xx آدرس IP شما خواهد بود.

روش سوم برای ورود به کنترل پنل با نام دامنه ای است؛ که در پنل شما ثبت شده است. با وارد کردن دو آدرس زیر در مرورگر، به کنترل پنل سایت خود وارد خواهید شد.

http://domain.com:2222
http://domain.com/config

که domain.com نام دامنه شما خواهد بود.

 

آموزش گام به گام بخش های مختلف DirectAdmin

بعد از ورود به پنل مدیریتی، صفحه زیر برای شما باز می‌شود. در این جا، هر یک از این بخش‌ها به ترتیب معرفی می‌شوند:

قسمت اول: دسترسی سریع به کنترل پنل:

این بخش از کنترل پنل DirectAdmin از 6 بخش اصلی تشکیل شده است:

1- Home: این آیکون به شما امکان می‌دهد، در هر صفحه از پنل خود که باشید بتوانید به سرعت به صفحه اصلی کنترل پنل بازگردید.

2-Webmail: این آیکون به شما امکان می‌دهد به سرعت به ایمیل های خود دسترسی پیدا کنید.

3-Password: این گزینه به شما امکان می‌دهد، به راحتی رمز عبور مدیریتی را تغییر دهید. به عنوان مثال، هنگامی‌که میزبان شما رمز ورود سختی را برای ورود به سیستم انتخاب کرده است، می‌توانید رمز عبور خود را از این بخش تغییر دهید.

4- Help: این گزینه برای راهنمایی شما در استفاده از DirectAdmin است.

5- log out: این آیکون برای خروج از پنل DirectAdmin مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

قسمت دوم: بخش حساب کاربری DirectAdmin شما

در این بخش، گزینه های بسیار مهمی وجود دارد؛ که هرکدام برای قابلیت های خاصی هستند.

Domain Setup: در این بخش، می‌توانید دامنه خود را مدیریت کنید. اضافه کردن دامنه جدید یا حذف دامنه قبلی به دایرکتوری ادمین از روی این بخش انجام می‌شود.

Change password: در این بخش، می‌توانید رمز عبور حساب مدیریتی خود را تغییر دهید.

Login History: در این بخش، لیستی از آخرین IPها که به داشبورد مدیریتی شما وارد شده است را مشاهده می‌کنید.

Support Center: از اینجا، می‌توانید با بخش اصلی مدیریتی DirectAdmin در تماس باشید و مشکلات خود را با آنها به اشتراک بگذارید؛ معمولا این بخش مورد استفاده قرار نمیگیرد.

Installed Perl Modules: این بخش، به ماژول های نصب شده در سایت اشاره دارد.

Create/Restore Backups: این بخش، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های پنل مدیریتی شماست؛ که به شما امکان می‌دهد از اطلاعات وبسایت و پایگاه داده خود یک نسخه پشتیبانی بگیرید.

Site Summary/Statistics/logs: در اینجا، خلاصه ای از فعالیت های انجام شده در دایرکتوری ادمین، از جمله فاکتورها، آمار و اطلاعات حساب کاربری وجود دارد.

FTP Management:  از این گزینه برای افزودن، حذف کردن و مدیریت حساب های کاربری سایت FTP استفاده می‌شود.

Subdomain Management: این گزینه برای ایجاد، حذف و یا مدیریت زیردامنه‌های ایجاد شده برای سایت استفاده می شود.

MYSQL Management: در این بخش می‌توانید اطلاعات پایگاه داده ایجاد شده را مشاهده نمایید و پایگاه داده را مدیریت، حذف و اضافه کنید. از طرف دیگر، در این بخش می‌توانید به بخش PHP MY ADMIN نیز دسترسی پیدا کنید.

Password Protected Directories: این گزینه به شما امکان می‌دهد فایل‌ها و پوشه هایی را که محافظت می‌شوند، مشاهده کنید. دایرکتوری های محافظت شده را مدیریت کنید، یا پوشه های محافظی را برای موارد جدید ایجاد نمایید.

 

این مطلب نیز ممکن است برای شما مفید باشد: محافظت از پوشه ها با استفاده از کلمه عبور در DirectAdmin

 

File Manager: این بخش، مهمترین بخش است و بیشتر از همه بخش ‌ها با آن درگیر خواهید بود. در این بخش می‌توانید مدیریت کامل فایل‌ها را در سایت خود داشته باشید. قالب‌ها و کدهای مورد نیاز سایت خود، افزونه ها، تصاویر یا حتی رسانه مورد نیاز سایت‌تان را بارگذاری و حذف کنید.

 

قسمت سوم: مدیریت ایمیل

در این بخش، می‌توانید حساب های ایمیل خود را ایجاد، حذف و مدیریت کنید. هر یک از گزینه های زیر یک برنامه خاص دارد.

E-Mail Account: در اینجا می‌توانید تمام حساب های ایمیل خود را مشاهده کنید. می‌توانید حساب های ایمیل را حذف کرده و یا حساب های جدید ایجاد نمایید. از طرف دیگر، می‌توانید جزئیات مربوط به هر حساب ایمیل را وارد کرده و رمزعبور آنها را تغییر دهید.

Forwarders: با استفاده از این بخش شما می‌توانید یک ایمیل که بر روی دامنه شما قرار دارد را بر روی یک ایمیل دیگر (مثلا جیمیلتان) فروارد کنید؛ به این معنی که شما می‌توانید با فروارد کردن ایمیل info@domain.com بر روی mygmail@gmail.com ،یک نسخه از هر ایمیلی را که به info@domain.com ارسال می‌شود بر روی mygmail@gmail.com ارسال کنید.  در  در این بخش از کنترل پنل ایجاد می‌شوند. تمام ایمیل‌ها در این بخش مدیریت می‌شوند.

 

این مطلب نیز ممکن است برای شما مفید باشد: ایجاد Email Forwarder در کنترل پنل دایرکت ادمین

 

Autoresponders: این گزینه به شما امکان می‌دهد، برای همه ایمیل های دریافت شده یک پاسخ خودکار تعیین کنید. به این ترتیب، هنگامی‌که ایمیلی به شما داده می‌شود، سرور بطور خودکار پاسخ از پیش تعریف شده را برای فرستنده ارسال می‌نماید. همچنین می‌توانید، پاسخ های جدیدی را ایجاد کرده یا پاسخ های قبلی را ویرایش نمایید.

Vacation Messages: این گزینه، مشابه گزینه قبل است، با این تفاوت که در این بخش می‌توانید، یک جدول زمانی دقیق برای هر پاسخ تعیین کنید.

Mailing Filters: از این گزینه برای ایجاد لیست های پستی استفاده می‌شود. در این لیست می‌توانید مجموعه ای از ایمیل هایی را تعیین نمایید؛ که می‌خواهید به آنها ایمیل ارسال کنید.

Spam Filters: این بخش برای فیلتر کردن ایمیل های اسپم استفاده می‌شود. شما می‌توانید IPها یا آدرس‌های ایمیلی که دارای ایمیل اسپم هستند را برای فیلتر کردن آنها و عدم دریافت ایمیل از آن‌ها تعیین کنید.

Webmail : Squirrelmail: این گزینه به شما امکان می‌دهد، از طریق نرم افزار SquirrelMail به ایمیل خود وارد شوید.

Webmail : Roundcube: این گزینه، ورود به ایمیل را از طریق نرم افزار مدیریت Roundcube فراهم می‌کند.

Webmail :  Atmail: این گزینه، ورود به حساب کاربری ایمیل را از طریق برنامه Atmail امکان پذیر می‌نماید.

 

این مطلب نیز ممکن است برای شما مفید باشد: مدیریت حساب های ایمیل در DirectAdmin

 

قسمت چهارم: ویژگی های پیشرفته

در این بخش، گزینه های زیادی وجود دارد؛ که در ادامه شرح داده می‌شوند.

Mime type: Multipurpose Internet Mail Extensions: در این بخش، می‌توانید قالب های مختلف اطلاعاتی را برای سایت تعریف کنید. همچنین می‌توانید لیست انواع Mimeهای موجود را مشاهده کرده و آنها را ویرایش، حذف و اضافه کنید.

Apache Handlers: این گزینه، توانایی مشخص کردن برخی از عملیات های مهم برروی فایل‌ها را مشخص می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید از سرور Apache برای تعیین اینکه کدام فعالیت‌ها می‌تواند برروی هر فایل اجرا شود، استفاده کنید.

Custom Error Pages: در این بخش، شما می‌توانید، خطاهای سایت را مشاهده و حل نمایید.

Php My Admin: با کلیک بر روی این گزینه، وارد بخش phpmyadmin می‌شوید و می‌توانید از آن برای ویرایش جداول پایگاه داده و وارد کردن و دریافت اطلاعات سایت استفاده کنید.

Site Redirection: می‌توانید از این بخش برای جابه‌جایی در بین صفحات سایت یا انتقال سایت به دامنه دیگر استفاده کنید. همچنین شما به راحتی می‌توانید، یک آدرس را از سایت خود به آدرس دیگری تغییر دهید. این برنامه برای جلوگیری از خطای 404 بسیار ضروری است.

Domain Pointers: در این بخش، می‌توانید نام دامنه‌هایی را اضافه کنید؛ که از ساختار مشابه سایت شما برخوردار بوده و دارای محتوای یکسانی هستند. به عنوان مثال، دامنه های ir. و com. سایت شما ممکن است هر دو یک سایت را ارائه کنند، بنابراین در این بخش، شما باید یک دامنه را به عنوان اشاره گر به دامنه دیگر اضافه نمایید.

 

این مطلب نیز ممکن است برای شما مفید باشد: تغییر سطح دسترسی فایل ها در کنترل پنل دایرکت ادمین

 

بخش 5: سیستم پیام

در سمت راست پنل کاربری، شما به صفحه ای هدایت می‌شوید؛ که با کلیک کردن روی آن، شما را به مرکز پشتیبانی Direct Link Administrator هدایت می‌کند. در این بخش، می‌توانید مشکلات سایت خود را به مرکز پشتیبانی ارسال کرده و پاسخ آنها را دریافت نمایید.

بخش ششم: حساب کاربری شما

در پایین بخش پیام، بخش کوچک دیگری را مشاهده می‌کنید؛ که اطلاعات حساب شما را نشان می‌دهد. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

Disk Space: در این بخش، اطلاعات مربوط به فضای ذخیره سازی خود را مشاهده خواهید کرد. شما می‌توانید تعداد میزبان‌های اشغال شده با فضای آزاد را مشاهده نمایید. همواره باید این حجم از فضا را بررسی کنید؛ تا در صورت پر شدن منابع، بتوانید بلافاصله آن را بهبود دهید.

Bandwidth: این بخش نیز پهنای باند در دسترس هاست شما را نشان می‌دهد.

E-Mails: در این بخش می‌توانید، تعداد ایمیل های حساب های خود و تعداد اکانت های ایمیلی که هنوز می‌توانید ایجاد کنید را مشاهده نمایید.

FTP Accounts: در این بخش، تعداد اکانت های FTP که ایجاد کرده اید و تعداد اکانت هایی که هنوز می‌توانید ایجاد کنید را مشاهده خواهید کرد.

Databases: این بخش، امکان دسترسی سریع به پایگاه داده را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید لیست پایگاه داده‌ها را مشاهده کرده و یا پایگاه داده‌های جدیدی را اضافه نمایید.

Inodes: Ipods: این بخش، تعداد فایل ها، مانند ایمیل‌ها و پوشه های داخل سایت شما نشان می‌دهد. در حقیقت، INODها ساختار داده مورد استفاده برای ذخیره فایل‌های مختلف را روی سرور شما نمایش می‌دهد.

 

بخش 7: دامنه فعلی

در این بخش، می‌توانید ببینید؛ که چه دامنه ای در حال حاضر در هاست وب شماست. اگر به جای یک هاست، یک سرور مجازی دارید، می‌توانید دامنه های دیگری را نیز در این بخش اضافه نمایید.

 

 

 

منبع:

pedinahost