اگر کاربر اوبونتو یا یکی از توزیع‌های لینوکسی بوده باشید، احتمالا تا به حال با پیام خطای "Permission Denied" مواجه شده‌اید؛ این پیام و یا پیام‌های خطایی مشابه آن، هنگامی رخ می‌دهد که یک کاربر بخواهد به فایل‌ها یا منابع کاربر دیگری که حق دسترسی به آنها را ندارد، دسترسی داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی چند مورد از این نوع خطاها بپردازیم.

 

خطای Permission Denied هنگام ایجاد یک فایل:

اگر هنگام ایجاد یک فایل جدید به خطای "Permission Denied" برخورد کردید، به این معنی است که می‌خواهید فایل خود را در دایرکتوری ایجاد کنید که حق دسترسی به آن را ندارید. ساده‌ترین راه، استفاده از دستور "sudo" قبل از دستور است؛ (البته به شرط آن که شما در گروه "sudo" باشید؛ اگر نمیدانید گروه "sudo" چیست یا نمیدانید چگونه می‌توان کاربر جدیدی به این گروه اضافه کرد، این آموزش را مطالعه کنید: نحوه افزودن و حذف کاربران در اوبونتو )

sudo touch HelloWorld.txt

خطای Permission Denied هنگام حذف یک فایل یا پوشه:

اگر هنگام حذف یک فایل با این خطا برخورد کردید، بیشتر دقت کنید! شاید در حال حذف فایلی هستید که نباید آنرا حذف کنید! (به عنوان مثال، فایل‌های دایرکتوری "/etc" از این نوع فایل‌ها می‌باشند!) با این حال اگر مطمئن هستید کاری که انجام می‌دهید، درست است، راه حل شما باز هم استفاده از دستور "sudo" است.

اگر میخواهید یک فایل را حذف کنید، از این دستور استفاده کنید:

sudo rm -f myfile

اگر میخواهید یک دایرکتوری را حذف کنید، از این دستور استفاده کنید: (دستور زیر، یک پوشه و محتویات آنرا حذف خواهد کرد.)

sudo rm -fr mydirectory

دقت کنید دستورات بالا غیر قابل بازگشت هستند! پس حتما در اجرای آنها دقت کنید!

همچنین شما میتوانید به جای استفاده از دستور "sudo" پیش از اجرای هر دستوری، از کاربر روت سیستم استفاده نمایید. اگر نمیدانید چگونه می‌توان کاربر روت را فعال کرد، این آموزش برای شماست: فعال کردن کاربر root در لینوکس اوبونتو

استفاده از کاربر روت، در حین اینکه قدرت و دسترسی شما را به سیستم نا محدود می‌کند، همینقدر نیز ممکن است خطرناک نیز باشد!