پس از اینکه شما سیستم عامل اوبونتو را نصب کردید و مدتی از آن استفاده نمودید. پس از گذشت زمان، نرم افزارهایی را که در این مدت نصب کرده اید، فراموش می نمایید؛ این کاملاً طبیعی است. هیچ کس انتظار ندارد که تمام بسته های نصب شده روی سیستم خود را به خاطر بسپارید. اما این سؤال پیش می آید که چگونه می توان فهمید، چه بسته هایی نصب شده اند؟ چگونه می توان بسته های نصب شده را مشاهده کرد؟

 

لیست کردن بسته های نصب شده را در اوبونتو و دبیان

اگر از دستور apt استفاده کرده باشید، احتمالاً انتظار خواهید داشت که یک دستور مانند apt وجود داشته باشد که بسته های نصب شده را لیست کند. در اینصورت، شما کاملاً اشتباه نکرده اید. در حالی که دستور apt-get گزینه مستقیمی مانند apt-get ندارد که بسته های نصب شده را لیست نماید، apt برای این کار یک دستور دارد:

apt list --installed

این، تمام بسته هایی که توسط apt و بسته هایی که به صورت یک وابستگی نصب شده اند (به پکیج‌هایی که خود به صورت مستقیم استفاده نمی‌شوند، ولی برای اجرا شدن پکیح‌های دیگر مورد نیاز هستند، وابستگی می‌گویند) را لیست می کند. این بدان معناست که شما علاوه بر برنامه هایی که خودتان نصب کرده اید، یک لیست بزرگی از کتابخانه ها و دیگر بسته هایی که مستقیماً نصب نکرده اید را خواهید داشت.

خروجی این دستور در سیستم من به این شکل است:


از آنجا که لیست بسته های نصب شده بسیار بزرگ است، بهتر است از grep استفاده کرده و خروجی را برای یک بسته خاص فیلتر نمایید. (به جای عبارت "program name" نام پکیجی که مورد نظرتان هست را وارد نمایید.)

apt list --installed | grep program_name

به عنوان مثال من می‌خواهم لیست تمامی پکیج‌های نصب شده در سیستمم که به php مرتبط هستند را مشاهده کنم؛ دستور زیر را اجرا می‌کنم:

apt list --installed | grep php

توجه داشته باشید که روش فوق، برنامه های نصب شده با فایلهای .deb را نیز لیست می کند. جالب است، اینطور نیست؟ (اگر نمیدانید چگونه پکیج‌های .deb را نصب کنید، این آموزش برای شماست: آموزش نصب پکیج‌های .deb در اوبونتو )
احتمالاً شما می دانید که هر دوی apt و apt-get اساسا از dpkg استفاده می کنند. این بدان معنی است که شما می توانید از دستور dpkg برای لیست تمام بسته های نصب شده در دبیان استفاده نمایید.

dpkg-query -l

خروجی این دستور در سیستم من، به شکل زیر می باشد:


برای جستجوی یک بسته خاص، می توانید دوباره خروجی را با grep فیلتر کنید.

نمایش بسته های نصب شده با snap

تاکنون شما با برنامه های نصب شده توسط مدیریت بسته دبیان آشنا شده‌اید. در مورد برنامه هایی که با Snap  نصب شده‌اند، چطور؟ چگونه آنها را لیست کنیم درحالیکه آن ها با apt و dpkg قابل دسترس نیستند؟
برای نمایش همه بسته های Snap نصب شده بر روی سیستم خود، از این دستور استفاده کنید:

snap list


Snap list همچنین نشان می دهد؛ چه برنامه هایی مربوط به یک ناشری که با یک علامت سبز تایید شده است، می باشند.

لیست کردن بسته های به تازگی نصب شده

تاکنون، شما لیست بسته های نصب شده را به ترتیب حروف الفبا مشاهده کرده اید. اما اگر بخواهید بسته هایی که اخیراً نصب شده اند را ببینید، چگونه باید عمل کنید؟ خوشبختانه، یک سیستم لینوکس هر چیزی که در سیستم شما اتفاق می افتد را ثبت می کند. بنابراین شما می توانید برای دیدن بسته های نصب شده جدید، به رکوردهای مربوط مراجعه کنید.
برای این کار چند روش وجود دارد. شما می توانید از گزارش دستور dpkg یا دستور apt استفاده نمایید.

شما برای اینکه تنها بسته های نصب شده را لیست کنید، باید از دستور grep استفاده کنید تا نتیجه را فیلتر نماید.
 

grep " install " /var/log/dpkg.log

با این کار، تمام بسته ها از جمله برنامه های وابسته که اخیراً روی سیستم شما نصب شده اند، همراه با زمان نصب لیست می شوند:



شما از تاریخچه دستور apt نیز می توانید استفاده کنید. این، تنها برنامه هایی که با استفاده از دستور apt نصب کرده اید را نشان می دهد و برنامه های وابسته نصب شده با آن را نشان نمی دهد، اگرچه جزئیات در log های مربوط وجود دارند. این دستور، برای مواقعی است که شما می خواهید تنها آن برنامه ها را ببینید.

grep " install " /var/log/apt/history.log

خروجی باید چیزی شبیه به این باشد:


منبع: این

تبریک! شما توانستید لیست پکیج‌های نصب شده در سیستم اوبونتو و یا دبیان خود را مشاهده کنید؛ طبق معمول، اگر سوالی یا نظری داشتید، از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.