دستور dig، معمولاً توسط مدیران سیستم یا شبکه در لینوکس استفاده می‌شود. کلمه dig، که مخفف عبارت ‘Domain Information Groper’ است، هدف ارسال کوئری به DNS یک سرور معین را دارد. به کمک این دستور، شما می‌توانید جواب کوئری‌های خود را از سرورهای دامنه دریافت نمایید.

در این آموزش نحوه عملکرد این دستور و خروجی آن شرح داده می‌شود.

 

به‌طور پیش‌فرض، با اجرای دستور dig، خروجی زیر نمایش داده می‌شود:

برای تحلیل خروجی، می‌توان آن را به چندین بخش تقسیم نمود:

در بخش اول، نسخه برنامه را مشخص می‌کند و در ادامه‌‌ی آن، نشان می‌دهد که پرس‌‌و‌‌جو از کجا به کجا اجرا شده است.

در بخش دوم، نوع پرس‌‌و‌‌جوی ارسال شده به سرور به‌صورت مختصر توضیح داده می‌شود.

در بخش سوم(اصلی)، پاسخ به‌‌دست آمده از سرور (دامنه) نمایش داده می‌شود؛ که شامل ترجمه نام دامنه یعنی آدرس IP مورد نظر ما می‌باشد.

در بخش آخر، جزئیات مربوط به پرس‌‌و‌‌جو ارائه داده می‌شود، که در‌‌صورت نیاز به ارزیابی سرعت و زمان پاسخ‌گویی به پرس‌‌و‌‌جو، این بخش می‌تواند برای شما مفید باشد.

 

این مطلب نیز ممکن است برای شما مفید باشد: آموزش ثبت دامنه های ir

 

فیلتر کردن خروجی دستور

دستور Dig، به‌‌صورت پیش‌‌فرض یک خروجی طولانی به ما نمایش می‌دهد. در‌‌صورتی‌که بخواهیم خروجی نمایش داده شده را براساس نوع اطلاعات مورد نظر خود کنترل نماییم، باید از یکسری گزینه‌ها در این دستور استفاده کنیم.

بخاطر داشته باشید که قبل از فهم کامل این دستور، ابتدا باید کمی در مورد DNS مطالعه نمایید، مثلا این که انواع رکوردهای DNS چیست و از آن‌ها در چه مواردی استفاده می‌شود.

یک مثال رایج این است که بفهمیم یک دامنه خاص، ایمیل‌های خود را در کجا میزبانی می‌کند. بدین‌‌منظور از دستور dig به‌صورت زیر استفاده می‌نماییم:

در این مثال، ما می‌خواهیم رکورد MX را برای دامنه microsoft.com به‌دست آوریم، بدین‌‌معنی‌‌که بدانیم، این دامنه در کجا میزبان است. همانطور که مشاهده می کنید، پاسخ این کوئری به‌‌صورت زیر نمایش داده می‌شود:

microsoft-com.mail.protection.outlook.com.

این، سرویس محافظ ایمیل مایکروسافت است، که آن‌ها برای محافظت در برابر هرگونه اطلاعات وارد شده و بیرون آمده از طریق ایمیل برای دامنه microsoft.com استفاده می‌کنند و از این طریق از ویروس‌ها، تروجان‌ها، اسپم‌ها و غیره جلوگیری می‌نمایند.

 

این مطلب نیز ممکن است برای شما مفید باشد: نحوه تنظیم DNS در Ubuntu 18.04

 

به‌دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد یک IP

همان‌طور‌‌که در بالا مشاهده نمودید، در پاسخ کوئری یک آدرس IP به ما نمایش داده می‌شود. اما اگر بخواهیم در مورد این IP (یا هر IP دیگر) بیشتر بدانیم، باز هم می‌توانیم از دستور dig استفاده کنیم. بدین‌‌منظور، دستور را به‌صورت زیر اجرا می‌نماییم:

همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، با اجرای این دستور (گزینه x- به‌‌همراه دستور dig) می‌توانید، اطلاعات بیشتری در مورد یک IP خاص کسب کنید. در این مثال، IP مربوط به linuxhandbook.com به‌‌عنوان ورودی ارسال شده‌‌ و در خروجی نمایش داده شده است که این IP متعلق به cloudwayapps.com است و cloudwayapps.com بخشی از سرویس Cloudways، شرکت میزبان فعلی وب‌سایت linuxhandbook.com می‌باشد.

 

این مطلب نیز ممکن است برای شما مفید باشد: دستور whois در لینوکس

 

اجرای دستور dig برای چندین دامنه

شما می‌توانید از دستور dig، برای کسب اطلاعات در مورد چندین دامنه به‌‌طور هم‌زمان نیز استفاده کنید. بدین‌‌منظور، باید لیست دامنه‌های مورد نظر خود را به‌صورت زیر، در ادامه دستور dig وارد نمایید:

 

 

منبع:

linuxhandbook