در همه سیستم‌های گنو/لینوکسی پوشه‌ای به نام tmp وجود دارد که فایل‌هایی که به صورت موقت در سیستم استفاده می‌شوند و بعدا نیازی به آنها نیست، در این پوشه ذخیره می‌شوند. این پوشه در سیستم لینوکس فضای محدودی دارد. معمولاً، محدود بودن اندازه پوشه موقتی مشکلی پیش نمی‌آورد، زیرا در هر راه‌اندازی مجدد پاک می‌شود. اما، اگر در هنگام کار کردن با سیستم لینوکس دیر به دیر آن را ریبوت می‌کنید، آن پوشه می‌تواند پر شده و باعث مشکلات متعددی گردد؛ به همین دلیل در اینجا ما چندین روش را برای پاک کردن پوشه موقتی ارائه می‌نماییم.

 

پیدا کردن فایل‌های قدیمی و حذف آنها با استفاده از دستور find

دستور find که در تمام توزیع‌های لینوکس موجود است، تنها یک برنامه خط فرمان قوی برای لینوکس برای یافتن سریع فایل‌ها و پوشه‌ها نیست؛ بلکه می‌تواند برای حذف سریع تعداد زیادی فایل از هر دایرکتوری، ازجمله فایلی که داده‌های موقتی را در خود جای داده است، نیز استفاده شود. برای استفاده از دستور find برای پاک کردن پوشه موقتی لینوکس، در صورتی که در محیط گرافیکی قرار دارید، ابتدا پنجره ترمینال را با فشار دادن کلیدهای Ctrl+Alt+T یا Ctrl+Shift+T بروی صفحه کلید، باز کنید. سپس ، هنگامی‌که پنجره خط فرمان برای استفاده آماده شد، در صورتی که کاربر root نیستید، با استفاده از دستور su یا sudo -s از یک کاربر استاندارد به حساب root بروید.

sudo -s

حال با استفاده از دستور زیر، فایل‌هایی که بیش از ۷ روز از آخرین تغییر آنها می‌گذرد را پیدا می‌کنیم:

find /tmp -type f -mtime +7

سپس با اجرای دستور زیر، می‌توان می‌توانیم این فایل‌ها را حذف کنیم:

find /tmp -type f -mtime +7 -exec rm -rf {} +

 

استفاده از دستور rm

بهترین روش برای حذف همه‌چیز در دایرکتوری روش قبل است، زیرا در روش قبل، ما فایل‌هایی که دیگر در سیستم استفاده نمی‌شوند را پیدا می‌کنیم و آنها را حذف می‌کنیم. حذف کردن همه محتویات پوشه tmp ممکن است اجرای برنامه‌ها را با مشکل مواجه کند؛ اما اگر قصد دارید تمام محتویات این پوشه را حذف کنید، از راه حل زیر استفاده کنید:
اولین قدم برای پاک کردن دایرکتوری موقت با استفاده از دستور rm باز کردن یک پنجره ترمینال است. شما می‌توانید این کار را با فشار دادن دکمه‌های Ctrl+Alt+T یا Ctrl+Alt+Shift+T بر روی صفحه کلید انجام دهید. پس از باز شدن پنجره خط فرمان، همانند مرحله قبل در صورتی که به کاربر root سیستم دسترسی ندارید، این دسترسی را بدست آورید؛ سپس دستور زیر را اجرا کنید:

rm -fr /tmp/*

دستور بالا، تمامی محتویات پوشه tmp را حذف میکند!

بررسی کنید چه زمانی پوشه موقتی لینوکس پر است

دایرکتوری tmp، مکان مهمی در لینوکس است. بسیاری از برنامه‌ها و خدمات از آن برای ذخیره داده‌های موقت خود استفاده می‌کنند. برای اینکه متوجه شویم چه فایل‌هایی چه مقدار از فضای این پوشه را اشغال کرده‌اند، می‌توانیم از دستور زیر استفاده کنیم:

دستور df

برای نمایش میزان فضای مصرف شده، فضای باقیمانده و فضای کل میتوان از دستور زیر استفاده کرد:

df -h /tmp

خروجی این دستور به صورت زیر می‌باشد:


دستور Du

دستور df در نمایش دقیق محتویات دایرکتوری موقتی بسیار عالی است. اما اگر شما به دنبال یک جستجوی سریع برای فهمیدن مقدار فضای مصرفی پوشه هستید، بهتر است از دستور du استفاده کنید، زیرا این دستور تنها چه مقدار فضای دایرکتوری موقتی (در واحد مگابایت) اشغال شده است و چیز دیگری نشان نمی‌دهد.

sudo du -sh /tmp


دستور Tree

آیا به مشاهده دقیق تعداد فایل‌ها و پوشه‌ها در داخل دایرکتوری موقت نیاز دارید؟ دستور Tree را امتحان کنید.

tree --du -h /tmp

این دستور تمامی فایل‌های این دایرکتوری را به صورت درختی نشان می‌دهد؛ خروجی این دستور به صورت زیر می‌باشد: