بایگانی شمسی شهریور 1398

نحوه پاک کردن حافظه نهان (cache) وردپرس


ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که می‌‌خواهید چیزی را در وبلاگ وردپرس خود تغییر دهید، اما تغییرات شما اعمال نمی‌شود؛ به‌عنوان‌مثال، شما فقط یک تصویر جدید اضافه کرده‌اید، مطلب خود را ویرایش نموده‌اید یا یک اشتباه تایپی را در پست وبلاگ خود درست کرده‌اید؛ اما نمی‌‌توانید تغییرات را در وبلاگ خود مشاهده نمایید! احتمال زیادی وجود دارد که این مسئله به دلیل افزونه‌های حافظه‌ نهان یا همان cache وردپرس ایجاد شده باشد.
اگرچه این افزونه‌ها با ایجاد یک حافظه نهان در سمت سرور وبلاگ وردپرس، زمان بارگذاری وب سایت را کاهش می‌دهند، اما گاهی اوقات مناسب نیست، به خصوص برای زمانی که بخواهید تغییراتی را برای وبلاگ خود اعمال کنید.
در این آموزش، نحوه پاک کردن حافظه نهان وردپرس را در 3 افزونه رایج برای ذخیره‌سازی وردپرس می‌آموزید؛ لازم به ذکر است که در هر 3 مورد، برای پاک کردن حافظه نهان وردپرس به دسترسی به داشبورد ادمین یا همان پنل مدیریت وردپرس نیاز دارید.

ادامه‌ی مطلب

تغییر آدرس دامنه وردپرس از طریق phpMyAdmin


ممکن است شما هم به هر دلیلی نیاز داشته باشید آدرس دامنه‌ای که بر روی سایت وردپرسی شما قرار دارد را تغییر دهید. پیش از این ما در مطلب: نحوه تغییر دامنه در کنترل پنل دایرکت ادمین  نحوه تغییر دامنه کنترل پنل دایرکت ادمین را آموزش دادیم. امروز می‌خواهیم نحوه تغییر دامنه را در وردپرس مورد بررسی قرار دهیم.

پیش‌نیاز‌ها:
۱- دسترسی به هاست

۲- دسترسی به پایگاه‌داده (phpMyAdmin)

ادامه‌ی مطلب

دستور Which در لینوکس


در این آموزش، دستور which لینوکس را شرح خواهیم داد؛ فرمان which لینوکس برای شناسایی موقعیت (مسیر اجرای) یک دستور اجرایی (همانند: ls، cd، ...) که پس از تایپ کردن نام آن دستور در ترمینال اجرا می‌شود، استفاده می‌گردد. فرمان which، دستوری که به‌صورت ورودی دریافت کرده است را در دایرکتوری‌های لیست شده در متغیر محیط PATH جستجو می‌کند.

ادامه‌ی مطلب

دستور Watch در لینوکس


دستور watch  برای اجرای هر دستور دلخواه در فواصل منظم و نمایش خروجی آن دستور در پنجره ترمینال استفاده می‌شود؛ دستور watch برای زمانی کاربردی است که شما مجبور هستید، یک دستور را به‌طور مکرر اجرا کرده و تغییر خروجی آن دستور را با گذشت زمان مشاهده نمایید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید از دستور watch برای نظارت بر به‌روزرسانی سیستم یا برای اطلاع از میزان استفاده از رم استفاده کنید.
ابزار watch بخشی از بسته نرم‌افزاری procps (procps-ng) است؛ که تقریباً در همه توزیع‌های لینوکس تعریف شده است.

ادامه‌ی مطلب

پاک کردن DNS Cache در لینوکس، ویندوز و مک


کامپیوترهای موجود در یک شبکه برای اتصال به یکدیگر از آدرسهای IP استفاده می کنند، ولی به یاد داشتن آدرس های IP کامپیوترهای یک شبکه برای افرادی که قصد اتصال به آنان را دارند بسیار دشوار است. مثلا به خاطر سپردن نام دامنه JeyServer.com بسیار ساده تر از به خاطر سپردن آدرس IP آن (5.196.204.147) است. به همین علت اغلب ما برای اتصال به سایت ها، نام دامنه آن را وارد می کنیم؛ هر زمان که شما از یک وب‌سایت بازدید می‌کنید، سیستم‌عامل و مرورگر وب شما اطلاعاتی را برای دامنه و آدرس IP مربوطه نگه می‌دارد. این کار، نیاز به درخواست‌های تکراری را برای سرورهای DNS از بین می‌برد و به سیستم‌عامل یا مرورگر شما اجازه می‌دهد تا به‌سرعت آدرس وب‌سایت را پیدا کند. حال اگر شما مالک سایتی باشید و DNS ها دامنه خود را تغییر دهید، گاهی ممکن است مدتی طول بکشد و وب سایت برای شما لود نشود که این اختلال بسته به نوع و پنل دامنه ممکن است طبیعی باشد و طولانی شدن بیش از چند ساعت این مساله اغلب دو دلیل عمده دارد:

۱- کش شدن دی ان اس در آی اس پی شرکت اینترنتی که از آن استفاده می کنید.

۲- دوم کش شدن فایلها و کوکی ها و همچنین کش شدن دی ان اس در مرورگر اینترنتی شما که در این صورت باید نسبت به حذف کش DNS اقدام نمایید.

در این آموزش می‌خواهیم نحوه پاک کردن DNS Cache را در سیستم‌عامل‌های گنو/لینوکس، ویندوز و مک مورد بررسی قرار دهیم.

ادامه‌ی مطلب

پاک کردن پوشه tmp (موقتی) لینوکس اوبونتو

در همه سیستم‌های گنو/لینوکسی پوشه‌ای به نام tmp وجود دارد که فایل‌هایی که به صورت موقت در سیستم استفاده می‌شوند و بعدا نیازی به آنها نیست، در این پوشه ذخیره می‌شوند. این پوشه در سیستم لینوکس فضای محدودی دارد. معمولاً، محدود بودن اندازه پوشه موقتی مشکلی پیش نمی‌آورد، زیرا در هر راه‌اندازی مجدد پاک می‌شود. اما، اگر در هنگام کار کردن با سیستم لینوکس دیر به دیر آن را ریبوت می‌کنید، آن پوشه می‌تواند پر شده و باعث مشکلات متعددی گردد؛ به همین دلیل در اینجا ما چندین روش را برای پاک کردن پوشه موقتی ارائه می‌نماییم.

ادامه‌ی مطلب

دستور Tail در لینوکس

دستور Tail قسمت آخر (به‌طور پیش‌فرض 10 خط آخر) یک یا چند فایل یا نوع دیگر داده‌ها را نشان می‌دهد. همچنین می‌توان از آن برای نظارت بر تغییرات فایل در زمان واقعی استفاده کرد: یکی از رایج‌ترین کاربردهای دستور Tail، مشاهده و تجزیه‌وتحلیل فایل‌های گزارش و سایر فایل‌هایی است که معمولاً در حال تغییر هستند.
در این آموزش، نحوه استفاده از دستور tail لینوکس را از طریق مثال‌های عملی و شرح جزئیات پیرامون رایج‌ترین گزینه‌های دستور tail نشان خواهیم داد.

ادامه‌ی مطلب

فشرده سازی فایل ها با استفاده از gzip


Gzip یکی از محبوب‌ترین الگوریتم‌های فشرده‌سازی است که به شما امکان می‌دهد سایز یک فایل را کاهش داده و درعین‌حال، حالت اصلی فایل، مالکیت و برچسب زمان آن را حفظ کند؛ Gzip فرمت فایل‌های با پسوند .gz را نشان می‌دهد. در این راستا از ابزار gzip برای فشرده‌سازی و استخراج فایل‌ها استفاده می‌شود.
در این آموزش نحوه استفاده از دستور gzip را به شما نشان خواهیم داد.

ادامه‌ی مطلب

بررسی ورودهای قبلی از طریق SSH به سرور

SSH پروتکلی است که از طریق آن می‌توان به صورت امن به یک کامپیوتر دیگر متصل شد و بر روی آن دستورات مورد نظر را اجرا کرد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی آخرین ورودها به سیستم از طریق این SSH بپردازیم.
 

ادامه‌ی مطلب

دستور rm در لینوکس

rm مخفف کلمه remove می‌باشد و یک ابزار خط فرمان برای حذف فایل‌ها و دایرکتوری‌ها در لینوکس است؛ این دستور، یکی از دستورات ضروری است که هر کاربر لینوکس باید با آن آشنا باشد.

در این مقاله، نحوه استفاده از دستور rm را از طریق مثال‌ها و توضیح گزینه‌های (سوئیچ) rm توضیح خواهیم داد.

ادامه‌ی مطلب