بایگانی شمسی مرداد 1398

رفع خطای sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code

ممکن است هنگام نصب بسته (پکیج) جدیدی در سیستم‌عامل اوبونتو، به خطای "Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)" برخورد کرده باشید. قسمت کلیدی پیام خطا، عبارت "/usr/bin/dpkg" می‌باشد و این مفهوم را بیان می‌کند که خطی مربوط به "DPKG" یا همان نصاب بسته اوبونتو می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به روش‌های حل این مشکل بپردازیم.

ادامه‌ی مطلب

رفع خطای add-apt-repository command not found در اوبونتو

یکی از راه‌های نصب برنامه جدید در در لینوکس، استفاده از PPA یا همان ( Personal Package Archive ) می‌باشد.

به عنوان مثال، اگر مقاله « آماده سازی ابونتو برای توسعه وب » را خوانده باشید، هنگام نصب PHP،  ما مخزن "ondrej/php" را به لیست مخازن سیستم اضافه کردیم و سپس اقدام به نصب PHP کردیم. هنگامی که میخواهیم یک مخزن جدید اضافه کنیم، از دستور زیر استفاده می‌کنیم:

sudo add-apt-repository ppa:some/ppa

اما ممکن است با خطای زیر مواجه شویم:

در این مقاله می‌خواهیم روش حل این خطا را مورد بررسی قرار دهیم.

ادامه‌ی مطلب

رفع خطای Permission denied در اوبونتو

اگر کاربر اوبونتو یا یکی از توزیع‌های لینوکسی بوده باشید، احتمالا تا به حال با پیام خطای "Permission Denied" مواجه شده‌اید؛ این پیام و یا پیام‌های خطایی مشابه آن، هنگامی رخ می‌دهد که یک کاربر بخواهد به فایل‌ها یا منابع کاربر دیگری که حق دسترسی به آنها را ندارد، دسترسی داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی چند مورد از این نوع خطاها بپردازیم.

ادامه‌ی مطلب

نصب Fish Shell در لینوکس اوبونتو

تمامی سرورهای لینوکسی که در جی‌سرور ارايه می‌شوند، از Bash به عنوان Shell پیشفرض خود استفاده می‌کنند. اما شما می‌توانید Shell پیشفرض خود را تغییر دهید. Fish یک جایگزین مناسب برای Bash می‌باشد. Fish یک Shell باهوش است! در این مقاله میخواهیم نحوه نصب این ماهی باهوش(!) را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

ادامه‌ی مطلب

رفع خطای E:Could not get lock /var/lib/dpkg/lock در اوبونتو

اخیراً سعی داشتم برنامه ای را با استفاده از دستور apt برروی اوبونتو نصب کنم؛ که با خطای زیر برخورد کردم:

E: Could not get lock /var/lib/dpkg/lock – open (11: Resource temporarily unavailable)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?

در این مقاله می‌خواهیم به دلایل به وجود آمدن این مشکل و نحوه حل آن بپردازیم.

ادامه‌ی مطلب

نحوه مشاهده بسته های نصب شده در Ubuntu و Debian

پس از اینکه شما سیستم عامل اوبونتو را نصب کردید و مدتی از آن استفاده نمودید. پس از گذشت زمان، نرم افزارهایی را که در این مدت نصب کرده اید، فراموش می نمایید؛ این کاملاً طبیعی است. هیچ کس انتظار ندارد که تمام بسته های نصب شده روی سیستم خود را به خاطر بسپارید. اما این سؤال پیش می آید که چگونه می توان فهمید، چه بسته هایی نصب شده اند؟ چگونه می توان بسته های نصب شده را مشاهده کرد؟

ادامه‌ی مطلب

ایجاد Addon Domain در دایرکت ادمین

Addon Domain یا همان دامنه اضافی، به معنی راه اندازی چند سایت با استفاده از یک هاست می‌باشد. به بیان دیگر، شما یک هاست تهیه می‌کنید؛ ولی می‌توانید قسمتی از فضای هاست را به یک دامنه و قسمتی دیگر را به دامنه‌ای دیگر اختصاص دهید. در این آموزش قصد داریم نحوه ایجاد یک دامنه اضافی در هاست دایرکت ادمین را مورد بررسی قرار دهیم.

ادامه‌ی مطلب

نحوه تغییر دامنه در کنترل پنل دایرکت ادمین

ممکن است شما بعد از خرید هاست دایرکت ادمین خود، نیاز داشته باشید دامنه‌ای که به هاست متصل کردید را تغییر دهید؛ برای این کار می‌توانید درخواست خود را از طریق تیکت در پنل پشتیبانی برای ما ارسال کنید یا اینکه خودتان این تغییر را انجام دهید، بله خودتان! در مقاله امروز قصد داریم نحوه تغییر دامنه در کنترل‌پنل دایرکت ادمین را مورد بررسی قرار دهیم.

ادامه‌ی مطلب

تغییر نسخه php در سی پنل

در آموزش قبل، نحوه تغییر نسخه پی‌اچ‌پی را در هاست دایرکت ادمین بررسی کردیم. در این آموزش می‌خواهیم نحوه انجام این کار را در کنترل پنل cPanel بررسی کنیم. ( اگر هاست cPanel ندارید، از این صفحه می‌توانید خریداری کنید)

ادامه‌ی مطلب