چنانچه سیستم عامل لینوکس شما ابونتو باشد، قطعاً تابه‌حال متوجه شده‌اید که هیچ گزینه‌ای در منوی کلیک راست Nautilus (فایل منیجر اوبونتو)، برای ایجاد یک فایل متنی خالی وجود ندارد. اگرچه می‌توان برای ایجاد فایل متنی از خط فرمان نیز استفاده کرد؛ تا به سرعت یک فایل جدید ایجاد شود و یا اینکه حتی از ویرایشگر متن، برای ایجاد یک فایل جدید استفاده نمود؛ ولیکن، برای افرادی که طرفدار استفاده از حالت گرافیکی سیستم عامل هستند، این چیزی نیست که آن‌ها می‌خواهند. چراکه چنین افرادی، از روی عادت همواره برای ایجاد فایل جدید، به طور ناخودآگاه کلیک راست را اجرا کرده و انتظار دارند؛ تنها با استفاده از یک یا دوبار کلیک کردن، بتوانند یک فایل متنی جدید ایجاد نمایند.

 

در این آموزش، نحوه اضافه کردن این گزینه محبوب به منوی کلیک راست آموزش داده می‌شود.

آنچه در این راه به شما کمک می‌کند، پوشه‌ای به نام Templates در دایرکتوری اصلی شما است. هرآنچه در این پوشه ذخیره کنید، اوبونتو اساساً با آن به عنوان یک الگو رفتار می‌کند. بنابراین، می‌توان برای حل این مشکل کوچک، از این پوشه استفاده نمود.

 

این مطلب نیز ممکن است برای شما مفید باشد: چگونگی نصب Apche، MySQL و PHP برروی Ubuntu 18.04

 

دقت کنید که دستورات ذکر شده در این مقاله، برروی سیستم Ubuntu 18.04 LTS اجرا شده است؛ اما شما می‌توانید این مراحل رو بر روی هر نسخه دیگری از اوبونتو نیز اجرا کنید.

اضافه کردن گزینه “New Document” از طریق واسط کاربری

در این بخش، می‌خواهیم یک فایل متنی خالی از طریق ویرایشگر متن ایجاد کرده و آن را با نام "Untitled Document" در پوشه Templates، در دایرکتوری اصلی خود ذخیره نماییم.

اکنون Nautius با این فایل به عنوان یک الگوی رفتار کرده و گزینه منوی کلیک راست، با نام New Document ایجاد می‌شود؛ که از طریق آن می‌توان یک فایل متنی خالی باز نمود.

در اینصورت، آنچه در منوی کلیک راست Nautilus مشاهده می‌کنید، به صورت زیر می‌باشد:

اضافه کردن گزینه “New Document” از طریق خط فرمان

انجام عملیات‌های بالا، از طریق خط فرمان حتی ساده تر نیز هست. فرض کنید که شما هنوز گزینه  New Document را از طریق رابط کاربری در راست کلیک فعال نکرده‌اید.

 

این مطلب نیز ممکن است برای شما مفید باشد: نحوه تنظیم DNS در Ubuntu 18.04

 

در ابتدا، ترمینال را یا از طریق سیستم Dash یا از طریق میانبر Ctrl+Alt+T باز کنید.

سپس، دستور زیر را وارد نمایید؛ تا یک فایل خالی با نام Untitled Document در پوشه Templates شما ایجاد شود:

$ touch ~/Templates/"Untitled Document"

پس از انجام این کار، یک گزینه منوی کلیک راست با نام New Document ایجاد می‌شود؛ که از طریق آن می‌توان، یک فایل متنی خالی به نام Untitled Document را باز کرد.

 

 

منبع:

vitux